לא מעט מערכות יחסים בין מקדמי אתרים ובעלי אתרים עולים על שרטון ושוקעים למצולות כמו הטיטאניק (רק הרבה יותר מהר).
לפעמים זה קורה באשמת המקדם, לפעמים באשמת הלקוח ולפעמים בגלל שניהם יחד.
לפעמים אפשר למנוע את הבעיה עוד בשלב חתימת החוזה. לפעמים אפשר למנוע אותה תוך כדי התהליך ע"י תיאום ציפיות מחדש.
בכל מקרה, בין אם אתם מתכננים לחתום על חוזה עם מקדם בעתיד הקרוב או שאתם נמצאים בתהליך קידום - כדאי שתכירו 12 מהטעויות היותר נפוצות שעושים בעלי אתרים עם ספקי שירות קידום אורגני.
-
- חתימה על חוזה שנתי או חצי שנתי בזמן של חוסר וודאות כלכלית – כמעט כל חברת קידום אתרים תדרוש מכם לחתום על חוזה שנתי או חצי שנתי.
יש כאלה שלא יתנו לכם לצאת מהחוזה עד תומו, יש כאלה שיכניסו קנס יציאה כבד בחוזה ויש כאלה שאם תלחמו מולם הם ישחררו אתכם.
בכל מקרה, אם אתם במצב כלכלי של חוסר וודאות, אם יש לכם התלבטות עד כמה אתם מוכנים להיות מחייבים לקידום אורגני - פשוט אל תתחייבו.
חפשו חברת SEO או מומחה קידום אתרים פרילנסר שלא דורש התחייבות. הרי לא מדובר כאן בהוצאה של כמה מאות שקלים. - לא לבדוק מה בדיוק מקבלים בעבור הריטיינר – בשנת 2012, כאשר הייתי שכיר, בין היתר תפקידי היה לענות לשיחות נכנסות של לקוחות מתעניינים.
התקשר אלי בעל עסק ולאחר שיחה של פחות מ 3 דקות - הוא שאל לאיזה כתובת לשלוח לי את הצ'קים.
הוא לא התעניין באופן בו מקודם האתר, לא שאל כמה זמן בערך ייקח עד שהוא יראה תוצאות ובגדול הוא היה ברור שהוא עשה את הבחירה שלו עוד לפני שדיבר איתי והשיחה הייתה רק בשביל לצאת לדרך.
אל תהיו תמימים כמוהו. תוודאו בדיוק מה אתם מקבלים.
למשל שני מקדמים יתנו לכם הצעה של 4000 ₪ בחודש לקידום האתר. האם תקבלו בדיוק את אותו הדבר משניהם? יש סיכוי טוב שלא.
יכול להיות שאחד מהם יספק לכם מאמרי איכות ארוכים פעמיים בשבוע והשני יעלה תוכן פעם בחודש. יכול להיות שהאחד בכלל מקדם בשיטות שחורות והשני מקפיד רק על קישורי איכות רלוונטיים. - ללכת על המלצה כמו עיוורים בלי להשוות מחירים – בן הדוד שלכם המליץ לכם על החבר שלו מתקופת התיכון? הגיס שלכם ממליץ לכם על חברת קידום אתרים שפעם נתנה לו שירות?
רק בגלל שאיזה חבר או קרוב משפחה המליץ לכם על מישהו זה לא אומר שהוא בהכרח טוב.
תבדקו אותו כאילו אף אחד לא המליץ לכם עליו. זה שמישהו חושב שחבר שלו טוב, לא אומר שהוא מקצועי או מתאים לצרכי העסק שלכם.
תבדקו לפני שתמצאו את עצמכם כבולים לשירות שלא מתאים לכם. - לא לדאוג שהדומיין רשום על שם בעל האתר – סגרתם דיל אם חברת קידום אתרים שמספקת לכם אתר.
תדאגו שהוא יישאר בבעלותכם בתום החוזה ותוודאו שהדומיין יהיה רשום על שימכם. אל תתעצלו. אחרת תמצאו את עצמכם במאבקים בלתי נגמרים בבית משפט.
אם כבר, אז כבר - תדאגו גם לשליטה על האחסון. חוששים מהצד הטכני של הרישום על שמכם ושליטה באחסון? תבקשו מגורם שלישי שידאג לכם.
זוהי תעודת ביטוח. - לא לבדוק את התוכן שעולה באתר – לפני כמה שנים התקשר אלי עורך דין שהתעניין בשירות שלי: "תשמע, עבדתי עם מקדם אתרים שחירב לי את האתר. הוא העלה תוכן לא רק גרוע, אלא גם תוכן שהוא הפוך ממה שאני מאמין בו...."
אמרתי לו: "לא בדקת את התוכן שעולה לאתר?" עורך הדין שתק לרגע ואז אמר: "הייתי עסוק ולא מצאתי זמן לקרוא את המאמרים שהוא פרסם בבלוג. הוא הזמין אותם מאיזה חברה, כך הוא אמר לי..." אל תעשו את הטעות שעשה אותו עורך דין. מקדם האתרים דואג לכם לתוכן?
תוודאו שהוא איכותי ומייצג את הערכים של העסק שלכם. אם הוא לא יכול לספק לכם תוכן איכותי, תדאגו לכך בעצמכם. - לא לוודא אם מערכת הניהול מתאימה לצרכי בעל האתר – אז חברת קידום או פרילנסר מציעים לכם אתר במסגרת הריטיינר,
תשאלו על איזה מערכת ניהול הוא מבוסס.
אני אישית ממליץ שלא לעבוד עם מערכת קוד סגור ותמיד ממליץ להעדיף מערכת פתוחה כמו וורדפרס שכל אחד יכול אחר כך לעשות בה שינויים כרצונו. לא אחת קרה שהגיעו אלי לקוחות עם מערכות ואתרים בעייתיים לקידום כך שהיה צריך לבנות אתר חדש או לתקן אותו בסכום לא זול בכלל. אגב, ישנם בוני אתרים שבונים אתרי HTML בלי מערכות ניהול. אל תעשו את זה לעצמכם. מערכת ניהול לאתר היא חובה ולא מותרות. - לא לקחת מקדם אתרים כיועץ לבניית אתר – אתם ממש לא חייבים לבנות אתר דרך מקדם אתרים.
אם אתם עושים זאת דרך חברה לבניית אתרים, רצוי ליצור קשר עם יועץ קידום אתרים על מנת שהוא ילווה את התהליך.
כך תימנעו מהטעות של הסעיף הקודם. היועץ יעזור לכם לאפיין אתר שמתאים לגמרי לקידום במקום שתאלצו לעשות שינויים לאחר התהליך.
זה יכול לחסוך לכם כסף. - להתעצל בבדיקת וקריאת הדוחות – תבדקו את הדוחות שלכם. תקראו ותגיבו עליהם לספק השירות. כך תמנעו מצב שיזניחו אתכם. תוודאו שאתם מקבלים דוחות שקופים ולא רק דוחות שכוללים את הנתונים החיוביים בלבד.
תתעקשו על דוח מיקומים שמופיעים בו עליות וירידות, דוח השוואתי מאנליטיקס ופירוט של כל מה שנעשה באותו החודש לטובת הקידום כולל מאיפה ולאן בדיוק נבנו הקישורים. - לוותר על תיאום ציפיות עם המקדם - לעבוד עם מקדם מבלי לתאם אתו ציפיות היא טעות גדולה.
אף אחד לא באמת יכול להתחייב לכם למועד בו תגיעו לדף הראשון - למרות שיש כאלה שעושים זאת.
יש תחומים בהם תעבור יותר משנה עד שתגיעו לדף הראשון ולכם מגיע לדעת זאת.
תאמו ציפיות לגבי כל דבר קטן. למשל: האם המקדם שלכם יבנה לכם קישורים מאתרי תמיכה או באתרים לקוחות בלבד. האם הקישורים האלה יישארו לאחר שתעזבו או שירדו. כמה תוכן יעלה באתר כל חודש, מה תהיה רמת הפירוט בדו"ח העבודה ועוד.
זה ימנע הרבה אי נעימויות. - לעבוד עם חברת One Stop shop מבלי לקבל שירות איכותי בכל נושא – אין ספק שלקבל את כל השירותים תחת קורת גג אחת זה הכי נוח. אבל לא בטוח שתחת אותה קורת גג תקבלו שירותים ברמה גבוהה בכל התחומים. בהרבה מקרים, איש השיווק שולט באופן מלא בתחום, אחד אבל באחרים הוא פחות טוב או לא מקצועי כמו אנשי שיווק אחרים שעוסקים רק בתחום אחד.
עליכם לבחון את רמת כל שירותי החברה אם אתם רוצים זאת. לדרוש הצעת מחיר, לדרוש דוגמאות לקמפיינים והכי חשוב לבקש לדבר עם לקוחות שהזמינו שיווק כזה כדי לוודא עד כמה והאם בכלל הם מרוצים.
לא תמיד מה שהכי נוח, הוא בהכרח טוב. קידום אתרים הוא לא זוג נעליים. - ללמוד קידום אתרים ואז לעשות ראש בראש עם המקדם - אתם לומדים קידום אתרים אונליין או במכללה במקביל לכך שיש לכם מקדם אתרים?
קידמתם במשך שנים את האתר של עצמכם ויש לכם ידע בנושא? נהדר! סייעו למקדם שלכם אבל תנו לו את המושכות.
לא מרוצים ממנו? חושבים שהוא מזיק לעסק שלכם? Let him go! let him go!.
אבל בשום פנים ואופן אל תלכו אתו ראש בראש - כי כמו בנישואים לא מוצלחים - בסוף מי שסובל הכי הרבה אלה הילדים ובמקרה הזה - האתר.
אז או שתתגרשו ממנו ותקדמו את עצמכם, או שתסייעו לו ותתנו לו את המפתחות לקידום האתר. - לעשות שינויים באתר בלי לתאם עם המקדם – בהמשך לסעיף הקודם, לא משנה איזה שינוי אתם מתכננים באתר - תתאמו אותם אם המקדם שלכם.
אתן לכם דוגמא: פנתה אלי לקוחה לקבלת ייעוץ לגבי קידום האתר שלה. האתר שלה היה מייצר כ- 50 אלף כניסות מידי חודש ופתאום הוא ירד ל- 20 אלף והיא לא הבינה למה.
לאחר שבדקתי את הנתונים בכלי מנהל האתרים שלה, גיליתי מאות דפי 404. שאלתי אותה האם היא מחקה דפים לאחרונה. היא אמרה שכן ושהיא הסירה דפים מיותרים ומוצרים לא רלוונטיים. כמובן שזה מה שהביא לירידה בתנועה לאתר שכן מוצרים ודפים כאלה היו מקודמים לא רע בגוגל.
מוצר ירד מהמלאי? אל תמחקו את הדף, קשרו ממנו למוצר אחר כדי שהמשתמש ימשיך לגלוש באתר ולא יעבור הלאה.
על הכותב: נתן ליכטר,
פרילנסר קידום אתרים בתחום העסקים הקטנים והבינונים.
נהנה מהתמכרות קשה לכתיבה. - חתימה על חוזה שנתי או חצי שנתי בזמן של חוסר וודאות כלכלית – כמעט כל חברת קידום אתרים תדרוש מכם לחתום על חוזה שנתי או חצי שנתי.
אין תגובות